NGV GensDataPro

GensDataPro update

De laatste update is versie 3.1.0.2: setupupdategdp.exe

Deze update bevat tevens de bijgewerkte schermhelp versie 3.1.0.1.2. Hierdoor is deze update 26 mB.
Deze update doet het alleen indien je al een GensDataPro 3.0 installatie hebt. Zo niet, dan installeert hij geen update. Klik hier voor bestellen van GensDataPro 3.
Let op: Sommige virusscanners vinden een dergelijke update niet leuk. Die gaan waarschuwen en zeggen dat het iets gevaarlijks is.
Probeer dan even deze zip: setupupdategdp.zip.
Dan hoef je alleen maar één keer meer te klikken.

De aanpassingen in deze update vind je bij Versie beheer.

Belangrijk bericht voor gebruikers van de virusscanners F-Secure, Ziggo F-Secure, KPN F-Secure (KPN Veilig) en Delta F-Secure Safe.
We ervaren momenteel problemen bij gebruikers van genoemde virusscanners.
Deze virusscanners denken een virus te herkennen in de installatiebestanden setupupdategdp.exe en setupupdategdp.zip en het programmabestand gensdatapro.exe. Deze bestanden worden in quarantaine gezet of geblokkeerd.
Tevens kan het zijn de GensDataPro snelkoppeling van het bureau is verdwenen.
We hebben hierover contact opgenomen met F-Secure en na analyse geven zij aan dat de bestanden schoon zijn, dus geen virussen bevatten.
Het betreft een z.g. False Positive (onterechte) melding van de virusdefinities, welke automatisch is gerepareerd via F-Secure’s Security Cloud.
Het lijkt er echter op dat de gelieerde pakketten Ziggo F-Secure, KPN Veilig en Delta F-Secure Safe dit nog niet hebben verwerkt.
Als je te maken hebt met een virusmelding en je gebruikt de genoemde virusscanners dan vindt je HIER hoe te handelen om verder te kunnen gaan met GensDataPro.

Wanneer de virusscanner eerst zegt dat het bestand niet kan worden gedownload kun je meestal kiezen voor iets als “meer informatie” waarna er een optie komt als “behouden”, “toch uitvoeren” of “toch installeren”. Daarmee kun je dan toch alsnog de update binnenhalen en installeren.

Blijft dit niet lukken, zet dan de virusscanner even uit, zet de extensies uit (zie onderaan deze pagina), installeer de update en zet de virusscanner weer aan.
Dit alles is een manier van de virusscanners om de gebruiker te beschermen tegen dingen die hij niet geacht wordt te snappen.

Antwoord altijd “ja” wanneer hij na de installatie vraagt “direct starten?”. Zodoende blijft de applicatie “als administrator gestart” worden.

We komen de gekste dingen tegen. Bij iemand wilde de setup het nog niet doen, ook al stond de virusscanner uit.
Hij deed helemaal niets: er kwam geen scherm en geen foutmelding.
Met een rechtermuisklik bekeken we de eigenschappen van de setupgdp.exe, en daar bleek een blokkade te staan…
Gelukkig volstaat het in dit geval om aan te vinken “blokkade opheffen”. Maar kijk dit dus even na wanneer de setup het niet doet.

Virusscanners willen af en toe wel eens hardnekkig blijven weigeren bij het downloaden en installeren van updates. Een vriendelijke gebruiker gaf ons de oplossing. Het euvel zit hem in de Extensie:

FireFox:

  • Klik de twee streepjes in de rechterbovenhoek
  • Kies “add-ons”
  • Zet het schuifje bij de virusscanner (bv. Norton safe web) op uit
  • Download en installeer updategdp.exe
  • Zet de schuifjes bij de extensies weer op aan

Chrome:

  • de 3 puntjes rechterbovenhoek aanklikken
  • kies daar voor instellingen
  • kies links in het menu voor extensies
  • zet daar het schuifje van de virusscanner (bv. Norton safe web) op uit
  • Download en installeer updategdp.exe
  • Zet het schuifje bij de extensies weer op aan