NGV GensDataPro

Foutmeldingen

De melding 'GensDataPro kan de Borland Database Engine (BDE) niet vinden' kan optreden als de registerverwijzing naar de BDE niet (meer) aanwezig is of niet meer kan worden gevonden.


Na klikken op OK komt de melding:

met verwijzing naar de 'Veelgestelde vragen'.
De melding zal verdwijnen door op OK te klikken. Echter, bij het weer starten van GensDataPro kan nu de melding komen 'GensDataPro loopt al'.

Dit komt omdat het proces 'gensdatapro' reeds gestart is en niet wordt afgesloten. Je sluit het proces 'gensdatapro' door:

  • de computer volledig af te sluiten en weer te starten
    of
  • de toetscombinatie Ctrl+Alt+Delete, dan kiezen voor 'Taakbeheer' en dan het tabblad 'Processen'. Bij de achtergrondprocessen selecteer je het proces 'GensDataPro stamboomprogramma' en je klikt op 'Proces beëindigen'.
    of
  • bij Windows 10 en 11 met de rechter muisknop te klikken op de startknop en dan te kiezen voor 'Taakbeheer' en dan het tabblad 'Processen'. Bij de achtergrondprocessen selecteer je het proces 'GensDataPro stamboomprogramma' en je klikt op 'Proces beëindigen'.

Je dient hierna als volgt te handelen:
GensDataPro eenmalig uitvoeren als Administrator door met de rechter muisknop te klikken op de snelkoppeling van GensDataPro op het bureaublad en te kiezen voor 'Als administrator uitvoeren'.
Bij Windows 10 en 11 kun je ook met de rechter muisknop op de tegel van GensDataPro klikken en dan kiezen voor 'meer - Als administrator uitvoeren'.
Hierna GensDataPro starten, toestemming geven en het programma weer afsluiten.

Als de melding blijft komen dan GensDataPro altijd uitvoeren als Administrator door met de rechter muisknop te klikken op de snelkoppeling van GensDataPro op het bureaublad en te kiezen voor 'Eigenschappen' en vervolgens in tabblad 'Compatibiliteit' een vinkje te zetten bij 'Dit programma als administrator uitvoeren'.
We raden aan om altijd er voor te kiezen GensDataPro als administrator uit te voeren. Zie ook Veelgestelde vragen - Waarom administrator ?